Unettomuudesta selviäminen - unettoman tarina

unettomuus, uni, univalmentaja, väsymys -

Unettomuudesta selviäminen - unettoman tarina

Krooninen väsymys

Elin vuosia väsymyksessä, iltaisin olin aivan loppu ja voimaton, nukahdin heti kun pääni osui tyynyyn, mutta aamulla herättyäni oloni kuin en olisi nukkunut lainkaan. Kärsin myös ajoittain aamuyön heräilystä, lopulta pelkäsin nukkumista jo niin paljon, että en nukkunut joinain öinä kuin muutaman tunnin aamuyöllä. Silti samaan aikaan tein koko ajan töitä yrittäjänä, elin lapsiperheen arkea, niin normaalista kuin siinä tilanteessa pystyin ja saman aikaan epätoivoisesti, mutta sinnikkäästi etsin ratkaisua unettomuuteeni milloin mistäkin. Terveydenhuollosta apua sain hyvin vähän, lähinnä erilaista lääkitystä, johon ajoittain turvauduin, mutta jonka koin auttavan minua huonosti, jos ollenkaan. Lääkkeet pitivät minua kemiallisessa unessa, mutta en ollut aamuisin yhtään virkeämpi. Aloitin joogaamisen, hengitysharjoitukset, kävin erilaisissa hoidoissa ja terapioissa. Sinnittelin, venyin ja ehkä vähän jo totuinkin, kunnes lopulta päätäni särki lähes joka ikinen päivä, lihakseni kramppasivat vähäisestäkin kuormituksesta ja aamulla herätessä sykkeeni oli samoissa lukemissa kuin juoksulenkillä. Elimistöni alkoi ilmoittaa, että sen kantokyky alkaa loppua. Jouduin luopumaan vähitellen monista itselle tärkeistä asioista, rakkaista harrastuksista kuten liikunnasta ja myös sosiaalisista suhteista, koska en enää uskaltanut sopia mitään tai mennä mihinkään järjettömän väsymykseni vuoksi. Muistini alkoi pätkiä ja selviydyin vain sinnitellen verkkokauppayritykseni töistä. En enää tunnistanut itseäni siksi ihmiseksi, joka olin ja halusin olla, silloin tunsin että tilanne ei voinut jatkua enää yhtään pidemmälle.  

 

Mistä kaikki alkoi

Ensimmäisen kerran kärsin unettomuudesta kolmannen lapseni unihäiriön vuoksi, silloin nukuin pahimmillaan vain 3-4 tunnin yöunia. Lopulta pisimpään jatkuneen unettomuuteni laukaisi pitkään jatkunut kuormittava elämäntilanne, takana oli avioero ja isot muutokset työrintamalla ryhtyessäni yrittäjäksi. Kävi kuten monelle muullakin meistä unettomista, lopulta stressin akuuttivaihe rauhoittui, elämä tasoittui, mutta unettomuus jäi. Ja ajanmyötä unettomuus vain paheni, minulle oli kehittynyt erilaisia unihäiriöitä ja lopulta ylläpidin itse unettomuuttani pelolla ja erilaisilla yrityksilläni kontrolloida unta. Minun annettiin ymmärtää, että mitään selvää syytä unettomuuteeni tuskin tulee koskaan löytymään, en kuitenkaan hyväksynyt tätä vastausta ja toisin kävi. Kuitenkin vasta useiden vuosien väsymyksen jälkeen löysin vastaukset joita kaipasin, unettomuuden elimelliset aiheuttajat ovat tiedossa ja hoidossa ja lopulta löysin myös erilaiset kognitiiviset ja behaviriolliset unettomuuden hoitomenetelmät.

 

Ratkaisu unettomuuteen

Moni asia on nyt muuttunut, oivalsin lopulta jotain itsestäni, joka muutti suhtautumiseni myös uneen täysin. Nyt osaan elää myös oman herkkäunisuuteni kanssa. Se ei tarkoita, että nukkuisin täydellisesti, harva meistä nukkuu, mutta nyt tiedän paremmin mikä uneeni vaikuttaa ja miten itse voin tehdä siitä parempaa. Se vaatii usein päätöksiä joita minun on usein tehtävä joka päivä uudelleen, se vaatii sitoutumista ja halua, tehdä asioita joita ei aina huvittaisi tehdä, mutta tätä samaa moni muukin tärkeä asia elämässä vaatii. Jo aiemmin, kaikkein väsyneimmillän päätin olla sitkeä, enkä antanut periksi, päätin opiskella unesta niin paljon kuin mahdollista, kouluttauduin ensin univalmentajaksi ja jatkoin unen opiskelua myös neurotieteen saralla. Päätin että kenenkään toisen ei tarvitse käydä tätä kaikkea vuosien taistelua läpi, mitä minä kävin, jos vain voin tässä auttaa. Aiempi ammattini valmentaja alkoi uudelleen. 

 Minun kanssani tarkoitus ei ole oppia vain jotain lisää unesta tai tulla paremmaksi nukkujaksi, vaan haluaisin meistä jokaisen saavan mahdollisuuden olla enemmän se ihminen joka todella haluaa olla. Voit olla energisempi työssä ja vapaa-ajalla, olla enemmän läsnä perheelle ja ystäville, olla hyvinvoiva ja terve tai mitä ikinä sinä elämässäsi tavoitteletkin. Laadukas uni on perusta ja pohja kaikelle tekemiselle, se mahdollistaa laadukkaan mielekkään elämän. Mikään kunto-ohjelma, ruokavalio tai henkisen hyvinvoinnin menetelmä ei voi korvata asioita, joita uni tekee, vaikka nämä kaikki kulkevatkin yhdessä. Uni on valtava mahdollisuus meille jokaiselle.

Lue minusta lisää: fit4you.fi/univalmentaja-miia-soranto

Kuuntele minusta Spotifysta: https://open.spotify.com/episode/boompodcast/uudetlakanat

Katso youtubesta: 

https://www.youtube.com/watch

https://www.youtube.com/watch

Seuraa instarammista: @miia.soranto


Jätä kommentti

Ole hyvä ja huomioi, että kommentit täytyy hyväksyä ennen julkaisua.