Syö hyvin RSS

pehmeät rasvat, rasvat, ruoka-aineet, ruokavalio -

Tärkeät rasvat Kaukana on onneksi ne ajat, kun rasvakammo oli yleinen ilmiö ja äärimmäisen vähärasvaiset ruokavaliot muodissa. Sittemmin on ymmärretty, että rasvoilla on tärkeä rooli mm. solujen rakenteissa sekä normaalin hormonitoiminnan ylläpidossa. Rasvojen saantisuositus suomalaisissa ravitsemussuosituksissa on 25-40 % kokonaisenergiansaannista. Tämä on noin 1-2 gramma rasvaa painokiloa kohden. Rasvojen laadulla on väliä, sillä tyydyttymättömät rasvahapot, eli niin sanotut pehmeät rasvat, vaikuttavat muun muassa tulehdusta vähentävästi ja sitä kautta auttavat aktiiviliikkujaa palautumisessa sekä terveyden ylläpidossa. Runsas tyydyttyneiden rasvojen saanti puolestaan ei ole terveydelle edullista, sillä se heikentävää sydän- ja verisuoniterveyttä. Tyydyttyneiden rasvahappojen lähteitä ei kuitenkaan tarvitse täysin poistaa ruokavaliosta, vaan niitä...

Jatka lukemista

monipuolinen ruokavalio, proteiinit, ravintoaineet, reseptit, treenaajan ruokavalio, välipala -

Suomessa alkoi kymmenisen vuotta sitten melkoinen proteiinibuumi, paljon sitä todella tarvitaan? Poimi myös ilmaiset välipalavinkit ja smoothie reseptit artikkelin lopusta!

Jatka lukemista

ateriat, hiilihydraatit, monipuolinen ruokavalio, ravinto, ravitsemus, ruoka, treenaajan ruokavalio -

Hiilihydraatit ovat ehkä tämän hetken puhuttavin energiaravintoaine. Erilaiset vähähiilihydraattiset ruokavaliot ovat olleet kovasti pinnalla ja lähes kaikkia hiilihydraatinlähteitä on demonisoitu. Mutta ovatko hiilihydraatit tosiaan pahoja?

Jatka lukemista

ateriat, lautasmalli, ravinto, ravitsemus, ruoka -

Viime vuosina erilaiset ruokaohjelmat ovat olleet kovassa huudossa. Pidemmällä tähtäimellä ruokien punnitseminen ja mittaaminen ei kuitenkaan ole kestävää, eikä edistä terveen ruokasuhteen muodostamisessa.

Jatka lukemista